PPSMI dimansuhkan?

on Saturday, August 1, 2009

Hurm,aku tulis blog ni pon pasal aku kasihankan masa depan anak-anak melayu akan datang.Ini adalah pendapat aku.Terpulang kepada korang mahu menilainya atau tidak.Well,bile kerajaan mengumumkan bahawa ppsmi akan dimansuhkan aku tidak lah terkejut sgt sbb kerajaan dh bnyk kali terima kutukan dan tekanan daripada pihak yang kononnya memperjuangkan bangsa melayu.Aku secara ikhlasnya tidak setuju ppsmi itu dimansuhkan.AKu ada sebab tersendiri yang aku rasa korang pon boleh menilainya berdasarkan kewarasan akal fikiran.

AKu merupakan bekas pelajar sekolah dibawah sistem PPSMI.Syukur alhamdulillah,aku berjaya memahami subjek sains dan matematik di dalam bahasa inggeris.Parents aku tidak mempunyai kelulusan yang tinggi dan berasal dari kampung.Namun,mereka tidak membantah keputusan kerajaan pada waktu itu.Malah mereka mengalu-alukan keputusan tersebut.Ye lah,orang kampung..mne reti speaking kan?Skipping taw lah.Pada mulanya aku memaki hamun kerajaan kerana menyusahkan aku.Maklumlah,masa aku drjh 6 bahasa melayu,ttba form 1 kne inggeris.Hangin lah aku.Tapi aku anggap itu sebagai satu cabaran.So aku terus utk cuba faham bahasa inggeris walaupun lidah aku ni berbelit dgn ngomong jawa(i'm jawa ok).Sekolah aku terdiri daripada 50% bumiputera,30% cina dan 20% india.SO,aku gunakan inisiatif ini dengan mempelajari bahasa inggeris dengan bangsa bukan bumiputera.SO,sekarang ini aku boleh lah speaking ckit2.Hurm,well itu serba sedikit sejarah aku semasa sistem ppsmi.Nak taw kenapa aku sokong ppsmi?

Hujah pertama:AKu sekarang merupakan pelajar universiti di dalam bidang asasi sains hayat.Di universiti,sistem pembelajarannya di dalam bahasa inggeris.Oleh itu,aku sangat bersyukur kerana sedikit sebanyak aku berjaya menguasai bahasa inggeris ini dan mudah faham dengan ape yang lecturer ajar.Begitu juga dengan rakan2ku.Semua mudah faham.Nak taw kenapa?Of coz lah,kitaorg dh 5 tahun dengan bahasa inggeris.So memanglah kitaorg faham.Cuba ttba lecuter ajar dlm bm,mampus kitaorg x fhm.
Cuba korang bayangkan yang korang belajar sains dan matematik di sekolah dalam bahasa melayu.Tetiba bile naik universiti ttba belajar dalam bahasa inggeris.Korang rasa,korang faham x?Sebagai contohnya,copper..dalam bm disebut kuprum,ttba bile masuk u,lecturer sebut copper.Mampus korang sure balik bilik,cari kamus copper tu ape.Dh buang masa.So korang dh ley pkkan kebaikan ppsmi ni?Pembelajaran sains dan matematik di universiti adalah di dalam bahasa inggeris.Sekiranya korang dh terbiasa guna bahasa melayu di skolah,then ttba masuk u guna bahsa inggeris,lagi lah korang culture shock.Tul x kwn2?

Hujah kedua:Petang tadi,aku baru balik dari harris kt jj tebrau.Niat di hati nak cari buku chemistry.Tapi tak jumpa.AKu x kisah lah,sbb tukang jual tu kata buku tu dh habis.Tapi aku lagi pelik,aku tak jumpa pon buku rujukan sains dan matematik dalam bahasa melayu.Aku tanya penjual tu,"Abang,x de ke buku rujukan peringkat universiti dalam bahasa melayu?".Penjual tu cakap,"mana ade adik,sekarang universiti guna bahasa inggeris...seiring dengan peredaran zaman"...
Hurm,bermakna anak-anak melayu zaman akan datang,bakal ditimpa kesusahan kerana apabila mereka belajar dalam bahasa melayu bermakna mereka mesti cari buku rujukan bahasa melayu.Takkan lah korang nak beli buku bahasa inggeris dan terjemahkan dalam bahasa melayu pastu tulis dlm bahasa melayu.Buang masa dan satu tindakan yang bodoh bebal dan babun(3B).Oklah aku cabar sesiapa yang baca blog ni sila tunjukkan aku buku rujukan peringakt universiti dalam bahasa melayu dalam bidang sains dan teknologi.Aku nak tgk......Aku nak korang buktikan bahawa aku ni salah.

Hujah ketiga:Sasterawan negara pasti bijak mentafsir peribahasa ini,"melentur buluh biarlah dari rebungnya".Pembelajaran dalam bahasa inggeris,harus diterapkan dari kecil lagi.Hal ini kerana,apabila anak itu dewasa kelak,mereka sudah lali dengan bahasa inggeris dan pasti berjaya.Kenapa?Bahasa inggeris bahasa dunia.Banyak buku rujukan di luar negara mahupun di dalam negara menggunakan bahsa inggeris.Setiap tahun ramai lepasa spm pergi ke luar negara untuk melanjutkan pelajaran mereka.Er...kt uni oversea tu gune bahasa melayu ke?hhahahaha,of coz lah bahasa inggeriskan.Cuba kita bayangkan kalau kita belajar dalam bahasa melayu,ttba pergi oversea bahsa inggeris,kne speaking lak tu,kan susah.Nak kata dh ade subjek bahasa inggeris pon dh cukup?Oral test pon dh ok?Ok,aku tnya korang,bahasa inggeris kt skolah tu ade ke dia sebut copper,silver,argentum n so on?ade ke?x de kan?kalu korang gi oversea,confirm korang susah nak berinteraksi dengan org kt sana.Nak buat ayat dalam bahasa inggeris memang lah boleh tapi bunyinya begini..."this kuprum can react with what?orang inggeris sure akan tanya blk,"kuprum?what the hell is that?"..hahaha,klaka kan?So,melentur buluh biarlah dari rebungnya,jangan sudah terhantuk baru nak terngadah.

Hujah keempat:AKu geram lah tgk kerajaan ni.DIa pergi mintak pendapat golongan sastera,professor akaun and so on yang tak ade kene mengena dengan sains dan teknologi.Pernah kerajaan mintak pendapat murid2 di sekolah?Tak pernah kan?Hurm,ntah lah.....no cment

Hujah kelima:PPSMI itu merupaka satu perpaduan.Nak taw kenapa?ok,kerajaan cakap apabila PPSMI dimansuhkan sekolah kebangsaan akan belajar dalam bahasa melayu,manakala sekolah jenis kebangsaan guna bahasa ibunda.Korang rasa,kaum bukan bumiputera nak ke belaja sains dan matematik dalam bm?DIorg nak ke?Confirmlah diorg x nak.SO,better diorg gi skolah jenis kebangsaan yang guna bahasa ibunda.So,apabila hal ini berlaku,maka tidak ade pergaulan diantara kaum2 di malaysia.Jadi kita tidak rasa bahawa kita ni satu malaysia.Kita pon x akan belajar adat dan budaya kaum lain.Hilang lah simbol perpaduan,hilanglah konsep 1malaysia.Perpaduan teras kejayaan.PPSMI dimansuhkan langkah kemusnahan.


SO,korang fikirkan lah yer untuk masa depan anak-anak melayu kita.Sudah lah kita dijajah dibumi sendiri.Ilmu kita pon dihadkan pula.Di mana demokrasi kita?

5 comments:

Puccaz_Pyan said...

yesszaa

org2 yg bantah tu smue hanye nk martabatkan bahase melayu...
tp , mereka x nk martabatkan org melayu sndri...

sHo0kRi3 (n_n) said...

waaahhhh.. aq igt x de owunk y same opinion cam aq.... betol2.. ppsmi sepatutny x yah d mansuhkn.... tp apakn daye.. owg melayu cendiri y x maw change theirselves..cbe pikir jao sket.. hahaha... thanx for the post coz it make me felt better 'bout ppsmi.

Zadah said...

Keren..gak update lagi blognya bro?
Nitip link bro!
Jaib Najhan
JAIB DAN NAJHAN
Ramadlan
Ramadlaner
Proyek Template SEO
Forum Ramadlan
Ramadlan Fighter
Jasa SEO Bulan Ramadlan
Master SEO Jasa SEO
Bloramadan.blogspot.com
NU Garis Tengah
NU Garis Tengah NGT
Nahdliyun

Forum Diskusi Pilpres 2019 By Ramadlan said...

Numpang Komen dan mohon kunjungan baliknya ke http://forumdiskusipilpres2019.blogspot.com/2018/10/jokowi-dan-prabowo-masuk-muslim-dunia.html

https://oborrakyat0.blogspot.com said...

Postingan Keren Bro, Saya Tunggu kunjungan baliknya kesini:
https://oborrakyat0.blogspot.com/2014/07/quraish-shihab-perpaduan-antara-jil-dan.html
https://oborrakyat0.blogspot.com/2020/05/kiai-muhammad-mughits-tokoh-muda-panutan-kaum-muslimin.html

Post a Comment